Monday, January 17, 2011

Madiera cake

Madeira cake no sugarErről a piskóta jellegű süteményről tévesen sokan úgy gondolják, hogy a Madeira-szigetekről (portugál szigetcsoport) származik. A tömör mégis könnyű szerkezetű, vajas-citromos sütemény a hagyományos angol szakácsművészet terméke. Az eredeti recept a 18-19. századig nyúlik vissza. Nevét az abban az időben Angliában igen népszerű édes madeirai borról kapta, amivel felszolgálták. Manapság a délutáni tea mellé vagy egyéb párlatokhoz kínálják.

[!] A madeirai mézes sütemény neve Bolo de Mel da Madeira és cukornád mézből, azaz melaszból készül. A melasz szó a portugál melaço-ból, az pedig a latin mel (jelentése méz) szóból származik.

A neten sokféle Madeira cake recept kering. Van aki tejjel vagy tejszínnel készíti, de találtam mandulásat is. A Madeirát hagyományosan citrommal ízesítik, de ma már lime és narancsos változata is fellelhető. Az én változatom a hagyományokhoz híven citromos, viszont cukormentes.

Hozzávalók:
110 g puha vaj
3 ek. barna rizs szirup
3 db tojás
150 g liszt (fele fehér, fele barna rizs)
1 tk. sütőpor
1 citrom héja és 2 ek. leve


A vajat megolvasztottam, hozzáadtam a barna rizs szirupot, a tojásokat és a citrom levét és héját. Magas fordulatszámon simára kevertem, majd kanalanként hozzáadtam a sütőporos (és egy csipet só) lisztet.

A formát vékonyan kikentem vajjal, majd kiliszteztem. Beleöntöttem a tésztát és 160 °C-ra előmelegített sütőben bő 45 percet sütöttem, majd hagytam a formában kihűlni. Tea mellé kínáltam.

[i] Néhány recept variáció:
madeira cake 5 recipes

No comments: