Saturday, April 23, 2011

Hot cross buns

easter-hot-cross-buns
Hot Cross Bun, Cross-bun vagy Good Friday Bun néven ismert ez az angol édes, élesztő-kovászos, fűszeres zsemle mazsolával gazdagítva, kereszt mintával a tetején. Hagyományos brit húsvéti recept, forrón vagy pirítva fogyasztják Nagypénteken. A kereszt a keresztre feszítést szimbolizálja, több módon is készülhet: liszt és víz keveréke, porcukor és tej keveréke, vagy két egymást metsző vágás. Egyesek szerint a kereszttel jelölt zsemle a szászoktól (Saxons) származik, akik Ēostre istennő tiszteletére fogyasztották Eosturmonath-kor (április hónapnak felel meg), ahol a kereszt a Hold negyedeket szimbolizálta. A angol 'Easter' szó feltehetően az istennő nevéből származik: Ēostre > Easter.

Hozzávalók (6-8 db):
Kovász:
100 ml tej
20 g friss élesztő
1 tk. cukor
1 kisebb tojás
25 g liszt

Tészta:
300 g liszt
1-2 csipet só
1-2 tk. őrölt fahéj, szegfűszeg, szerecsendió keveréke
75 g puha vaj
50 g barna cukor
125-150 g apró szemű mazsola (currants)

Kereszt:
2 ek. liszt
1-2 ek. tej
1 tk. olvasztott vaj
1 tk. porcukor

Máz:
2 ek. barna rizs szirup + víz


Először elkészítettem a kovászt: A langyos tejben elmorzsoltam a friss élesztőt, majd hozzáadtam a cukrot és a felvert tojást, végül beleszitáltam a lisztet. Elkevertem, majd fél órát pihentettem, amíg fel nem habzott.

Közben hozzáláttam a tésztához: A lisztet egy nagy tálba szitáltam, hozzáadtam a sót és a fűszereket, majd a vajat is beledolgoztam, végül a morzsás liszthez kevertem a cukrot. Egy mélyedést csináltam a közepébe, abba öntöttem a kovászt és elkezdtem beledolgozni a vajas-cukros lisztbe. Amikor már összeállt, kivettem és addig dagasztottam amíg sima, rugalmas tésztát nem kaptam (tíz perc, negyed óra), végül beledolgoztam a mazsolát.

Visszatettem a tálba és hagytam egy-másfél órát pihenni, hogy duplájára keljen. Majd kivettem, átdagasztottam, hogy kinyomkodjam belőle a levegőt és ismét visszatettem, ezúttal fél órára, negyvenöt percre.

Kivettem a tálból, felosztottam hat részre (ha valamivel kisebb zsemléket akarok, akkor nyolc részre). A kerek, kissé lapított zsemléket sütőpapíros tepsire raktam, konyharuhával letakartam és negyed órát pihentettem. Majd egy éles késsel vízszintesen és függőlegesen is bevagdostam a tetejüket és újabb fél órát pihentettem.

Közben összeállítottam a 'kereszt' tésztáját, majd habzsákba kanalaztam és a vágás mélyedéseibe töltöttem. Az így elkészült zsemléket 200 °C-ra előmelegített sütőben aranybarnára sütöttem. Még forrón lekentem langyos barna rizs szirup és víz keverékével, majd rácson hagytam kihűlni.

[i] A recept eredetije a HistoricalFoods-on

hot-cross-bun-dough
just glazed hot cross buns
toasted cross buns

2 comments:

Ami said...

Milyen kis guszták lettek! :)
Kellemes húsvéti ünnepeket kívánok!

Anazar said...

Köszönöm Ami, és viszont kívánom, hogy az ünnepetek kellemes legyen!