Monday, January 23, 2012

Erős-savanyú leves

hot-and-sour-soup Komplex ízű, egyszerre csípősen fűszeres meg tüzesen savanykás, érdekes textúrájú, selymesen sűrű a kínai éttermekből jól ismert 'hot and sour' (a pekingi [Beijing] és a szecsuáni regionális konyhák étele). Annyi félét kóstoltunk már, hol jobbat, hol rosszabbat (sokszor!), túl 'kocsonyásat', túl szójásat, maróan méreg-csípőset. Itt volt az ideje elkészíteni a saját erős-savanyú levesemet, vegetáriánus (de ami a lényeg, MSG-mentes!!) változatban, ahol a pikáns tüzet a chili és a bors finom egyensúlya adja, a savanyúságot pedig a rizsecet szolgáltatja.

Hozzávalók (2-4 személyre):
4-5 db friss shiitake gomba
2-3 ujjnyi friss gyömbérgyökér
kis marék konzerv bambuszrügy
1-2 gerezd fokhagyma
fél-negyed friss chilipaprika
1 tk. chilipehely (chilli flakes)
szójaszósz
rizsecet
frissen őrölt bors
egy-másfél ek. kukoricakeményítő
1 db tojás
szezámolaj
900-1000 ml zöldségalaplé
tofu (opció)
zöldhagyma


hot-and-sour-soup-ingredients
A shiitake gombát átöblítettem, szárát kivágtam, majd vékonyra felszeleteltem. Ha szárított shiitake-t használunk, le kell forrázni és 10-15 percet állni hagyni. A leves eredetileg 'wood ear', 'cloud ear', 'black fungus' neveken ismert idősebb fákon növő, zselés gombafélével készül, ami igen ízletes, élvezet fogyasztani.

A friss gyömbért meghámoztam, felkarikáztam, majd vékony csíkokra vágtam. A vízben eltett bambuszrügyet leszűrtem, lecsepegtettem, majd a szeleteket felcsíkoztam. A fokhagymát szintúgy csíkokra vágtam. A friss chilit felkarikáztam.

Kevés olajat (1-2 ek. olíva) felforrósítottam, rádobtam a gyömbért, chilit, chilipelyhet, fokhagymát, bambuszrügyet és a gombát, egy-két percig pirítottam, hogy az ízek kitörjenek.

Chinese-rice-bowl-dragon-design
A szójaszószt elkevertem a rizsecettel és a frissen őrölt borssal (kóstoljuk is meg), majd a fűszerekre öntöttem, átkavartam. Felöntöttem a forró (szűrt) zöldségalaplével. Finoman gyöngyöztettem 3-5 percig. Kóstolgatva adható még hozzá szójaszósz vagy rizsecet, ízlés szerint.

A kukoricakeményítőt kevés hideg vízzel simára kevertem, majd a levesbe csorgattam. Kevergetve, gyöngyöztetve besűrítettem. Pár csepp szezámolajjal ízesítettem. Eredetileg gyakran kerül bele tofu is, sőt sertéshús is (sonka vagy apróbb darabok/csíkok húsalapú lében), de én most eltekintettem mindkettőtől.

Lehúztam a levest a tűzről. El kezdtem kavarni az egyik irnyba, amikor már szépen 'forgott', kivettem a fakanalat és vékonyan belecsorgattam a felvert tojást. Az forró örvény szépen meg is kapta a vékony tojássugárt.

Forrón tálkákba szedtem és vékonyra karikázott zöldhagymával tálaltam.

hot-and-sour-soup-in-a-bowl
Tipp: a kínai Holdújévre készített teljes 'Sárkány Éve menü'

4 comments:

duende said...

Vittem, köszi! :) Ez nagyon jól hangzik. nem vagyok kínaikaja rajongó (sőtÖ, de ezt a levest én is szeretem. És a tiéd nagyon tetszik! :)

Hobbychef said...

Az egyik kedvencem a kínai konyhából. Volt alkalmam Pekigben is megkóstolni.
Én "méreg-csípősen" és hússal (csirke, sertés, shrimp)szeretem. De gondolom ez közismert azoknak, akik legalább időnként benéznek hozzám.
Stilszerűen kínai tálkában és kanállal szervíroztad. Guszta, a leírás alapján ízre is finom lehetett.

wanna said...

Nagy kedvencem nekem is a kínai konyha! Ezt a levest is szeretem, ideje lenne elkészíteni is egyszer :)

Anazar said...

Duende, köszönöm, majd számolj be hogy ízlett ;-)

Hobbychef, igen finom lett :-)

Wanna, ajánlom, finom, ízletes ;-)