Sunday, December 29, 2013

Vegán karácsonyi gombaleves

dried_porcini_soup
A karácsonykor elmaradhatatlan gombaleves vegánosítva

Kell hozzá:
szárított vargánya (porcini)
árpagyöngy
savanyú káposzta
vöröslencse
hagyma
fokhagyma
babérlevél
őrölt fűszerkömény
egész köménymag
őrölt római kömény (cumin)
mustármag
koriandermag
pirospaprika
Vega-Mix
paradicsompüré
paradicsomlé
csicseriborsóliszt
olívaolaj


A gombát 15-20 percre beáztattam, majd friss vízben puhára főztem. Leszűrtem, lecsepegtettem. Az árpagyöngyöt megfőztem, majd leszűrtem, lecsepegtettem. A savanyú káposztát felaprítottam.

Egy nagy fej vöröshagymát apróra felkockáztam, majd kevés olívaolajon világosra pirítottam. Hozzáadtam a babérlevelet, az egész köménymagot, a mustármagot és a mozsárban kissé megtört koriandermagot. Hagytam 2-3 percig pirulni, majd hozzáadtam az áttört fokhagymát. Lehúztam a tűzről, belekevertem a pirospaprikát, a Vega-Mix-et, az őrölt fűszer- és római köményt. Elkevertem, visszatettem a tűzrre, hozzáadtam a savanyú káposztát meg a vöröslencsét. Felöntöttem vízzel. Miután felforrt 25-30 percet finoman gyöngyöztettem. Hozzáadtam az árpagyöngyöt, majd a gombát. Kevés paradicsomlevet öntöttem hozzá, 1 tk. paradicsompürével ízesítettem. Kevés vízet is adtam hozzá, mert a lencse alaposan felszívta és a levest túl sűrűnek találtam. Nem kell túlhígígani! Fedő alatt bő negyvenöt percet főztem, finoman, épp csak mocorgott.

Egy-két ek. csicseriborsó-lisztet szárazon egész világosra pirítottam, majd felöntöttem hideg vízzel és a rántást a leveshez adtam. Közepes lángon 5-7 percig főztem. Tartottam tőle, hogy milyen lesz A KARÁCSONYI LEVES vegán változatban, de nem csalódtam! A fűszeres alap kiválóan megízesítette a levest, mintha csak kifogyott volna belőle a hús, de nem hiányzott. Egészségünkre!

[*] Raw Health Fresh Sauerkraut INGREDIENTS Organic white cabbage, sea salt.

Tipp: Diós-szezámos zöldbab
Uborkás-kapros csicseriborsó
Áfonyás-almás lila káposzta
Aranyló quinoa diófélékkel

5 comments:

Erika said...

hú ez nagyon tetszik! ki fogom próbálni otthon ;-)

Anazar said...

Nem fogod megbánni Erika ;-))

Tiffanylda said...

Szeretném kipróbálni, de két kérdésem lenne. A vöröslencse nem fő szét? Nekem nagyon gyorsan puhul:(
Mit tegyek, ha fagyasztott gombám van? Neki se kezdjek? :)))

Anazar said...

Tiffanylda, a vöröslencsét én itt (is mint sok levesben) 'sűrítőnek' használtam, levesdúsítónak. Nem akartam, hogy kilátszódjon, de persze nem lett láthatatlan. Ebben a levesben a pufi-gomba-savanyú káposzta tri a lényeg . A vöröslencse a vegán fehérje jelen esetben, nem szerepel az eredeti receptben (lásd korábbi évek). Fagyasztott gombával még nem dolgoztam. De gondolom kiolvadás után az is főzhető. Ebbe a levesbe szárított gomba kell! Friss gombával nem működne, mint ahogy az aszalt paradicsomot sem helyettesíti a friss.

Tiffanylda said...

Köszönöm! Kipróbálom. Rengeteg gomba van a környékünkön és lefagyasztom, mert ez a leggyorsabb megoldás. Még savanyút is készítek belőle és igen, jó lenne szárítani, de hogy abból "mennyiség" legyen egy nagy családnak, az túl macerás! :)